vrijdag 15 juni 2012

Eigen-aardig
Uit: Taal is zegmaar echt mijn ding, Paulien Cornelisse
New age, dat is inmiddels alweer behoorlijk vijf minuten geleden. Een beetje pre-nine-eleven, toen 'de samenleving' er niet toe leek te doen. Lekker navelchakrastaren met z'n allen.
     Er hoorde een taaltje bij dat moeilijk te verdragen was. 'Ik was gewoon totaal niet gecentered', je kon het zomaar horen zeggen. Of: 'Ik voelde een aanwezigheid, en ik wist dat het een oude ziel was. Nou, dat bleek toen dus ook op de aurafoto.'
     Dat kan nu natuurlijk niet meer. Wat je nog wel vaak hoort, en wat volgens mij stamt uit de new age-hoek, is de onzinetymologie. Als je aan onzinetymologie doet, dan geef je een verklaring voor de oorsprong van een woord, die niet klopt, mar wel goed in je straatje past. 'Ja, bewustzijn, dat is natuurlijk eigenlijk bewust-zijn. Omdat het erom gaat dat je op een bewuste manier leeft.' Pardon? Het bewustzijn is gewoon iets dat je ervaart als je niet buiten westen bent, of in slaap. Verder niet.
     Ook zoiets: 'We zijn niet alleen een echtpaar, maar ook een "echt" "paar".' En deze: 'Biologisch is logisch, want het woord logisch zit er al in verstopt.' Gek, dat hoor je nou nooit over biologische wapens.
     Onzinetymologie kan troost bieden. Als mensen je bijvoorbeeld eigenaaridg vinden is dat helemaal niet erg, 'want iedereen is op zijn éígen manier áárdig. Eigenaardig. Grappig hè?' Nee, niet grappig, wel om helemaal gek van te worden.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten